Bieżnik jako istotny element pojazdu ciężarowego

Wiele czynników wpływa na trwałość poszczególnych części do ciężarówek. Dotyczy to zwłaszcza opon, które wykonane z zastosowaniem określonej technologi oraz przy użyciu odpowiednich materiałów. Jednym z najważniejszych elementów tych szczególnych części do tirów jest bieżnik.

Głębokość bieżnika

Bieżnik to zewnętrzna część opony, stykająca się z nawierzchnią bezpośrednio. Zbudowany jest z różnych rowków i nacięć, dzięki którym opona może osiągnąć pożądaną przyczepność. Głębokość bieżnika w pojeździe ciężarowym to niezwykle istotna cecha, nierzadko decydująca o dopuszczeniu ciężarówki do ruchu. Patrole drogowe bardzo często sprawdzają stan opon. Pomiar głębokości bieżnika nie jest jednak łatwy. Najtrudniejszy może być wybór sprawdzanych rowków. Niektórzy producenci oferujący akcesoria do aut ciężarowych dla ułatwiania produkują opony ze wskaźnikiem zużycia bieżnika. Ma on postać nieznacznych wypukłości umieszczanych wewnątrz. Po zrównaniu tego występu z powierzchnią opony, należy ją wymienić.

MikesPhotos / Pixabay

Pogłębianie i bieżnikowanie

W celu zwiększenia żywotności opony samochodu ciężarowego, stosuje się jej bieżnikowanie i pogłębianie. Do ich przeprowadzenia wymagany jest brak mechanicznych uszkodzeń oraz średni poziom eksploatacji opony. Bieżnikowanie jest rozwiązaniem bardzo ekonomicznym Pogłębiony bieżnik pozwala również na zwiększenie przyczepności opon, a tym samym przebiegu. Bieżnikowanie jednocześnie korzystnie wpływa na środowisko, ponieważ pozwala na maksymalne wykorzystanie opony bez konieczności wymiany jej na nowy egzemplarz.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *